Tuesday, November 09, 2010

...dry ice...

Ais kering (dry ice) merupakan sejenis ejen penyejuk yang banyak digunakan dalam industri makanan. Ia telah meluas digunakan di negara maju di Eropah atau benua Amerika. Ia adalah sejenis bahan penyejuk secara amnya digunakan untuk mengekalkan kesegaran ikan atau mayat manusia. Di Malaysia, bahan ini tidak popular kegunaannya kerana kurang promosi oleh pihak pembekal.


Ais kering diperbuat dari karbon dioksida yang dimampatkan menjadi pepejal berbentuk bungkah seperti batu bata. Suhunya adalah -80 darjah Celcius di bawah paras beku. Untuk mendapatkan kesan maksimum dari penggunaan bahan ini, bekas yang digunakan mesti kedap udara. Apabila bahan ini dibiar tanpa bekasnya, ia akan bertukar menjadi gas dan hilang begitu sahaja.



dry ice a.k.a ais kering

dry ice...tetiba pepagi ni aku terasa nk cari tahu tentang benda ni (dry ice) la...sebelum ni aku xpenah plak amik port hal2 cmne suma..ye la xpentingkan...tp sejak aku berjumpa dgn benda ni rasa cm nk kena tahu plak...ingat x sebelum ni kan aku penah post 1 n3 pasai eskrem ..kan aku dh bgtau kedai 2 letak dry ice spy xcair kan...mmg xpenah tau la cuma tau kata dry ice ni mmg lambat cair...rupanya2 dry ice ni bahaya gak kan...kalo kena tngan boleh luka gak...nasib bek la aku baca gak penerangan yg dia stapler kt bungkusan 2..kalo x mst dgn bangganya aku pegang


dh siap letak amaran

aku ingatkan xda pa la dgn dry ni..cuma berhati2 jgn terpegang ja..rupanya tekaan aku salah...bila dh mlm xtahu nk buang kt mana buang la kt dlm sinki..ingat nnt buka paip air cair mcm ais biasa la...tp rupa2nya.......TIDAKKKK!!!!!!!!!!!!

dry ice yg aku buang dlm sinki

bila terkena air

eeee....takutnya,dh mcm terbakar plak...

 mcm ni la yg terjadi..pas2 aku try la amik sudu nk buangkan kt dlm tong sampah plak....nk tahu sudu besi 2 plak bnyi bergetar...ayoooo....mcm2 da suda jd...ini la pengalaman pertama tgk&guna dry ice....mcm jakun je....so just sharing dgn kawan je...sapa2 yg xtahu lg nnt bila terjumpa o nk guna hati2 tau...

No comments: