Tuesday, December 14, 2010

...jangan menghampiri zina...






"Mulai hari ini tak da lagi duit untuk top-up kredit handphone," Pak Hamid mula bersuara setelah sekian lama memendam rasa. Sambil menyuapkan apam balik panas yang baru dibeli dari pasar malam Pak Hamid cuba menyusun ayat yang paling baik untuk anak lelaki dia sorang ni.

"Duit yang ibu dan bapak cari untuk anak-anak, guna untuk makan dan membeli bahan untuk belajar." Sambung Pak Hamid lagi. Dia cuba meleraikan kekusutan fikiran yang sekian lama bersarang dibenaknya.


Pak Hamid sedar, dalam banyak perkara dia perlu bertegas. Jika tidak anak-anaknya akan mengikuti jejak remaja-remaja yang lain. Hanyut dalam arus yang tak ada tepinya. Dan yang paling menakutkannya jika anak-anak yang ditatang bagai minyak yang penuh itu membuat onar dan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Allah.

"Bapak nak bagitau satu perkara. Apa yang along buat tu adalah perkara yang disebut di dalam Al Quran. Perkara yang sangat-sangat dilarang oleh Allah. Iaitulah jangan menghampiri zina."

"Mula-mula sms. Lepas itu mula nak ajak dating. Kemudian mula berpegang-pegang tangan..dan akhirnya jadilah perkara sumbang yang sangat-sangat dilaknati Allah itu," sambung Pak Hamid bersungguh-sungguh.


Sambil menghabiskan sisa-sisa apam balik yang masih berbaki di dalam pinggan Pak Hamid bangun dan merenung ke arah anak sulung kesayangannya itu.


"Sekurang-kurangnya esok, di Padang Masyar bila Allah tanya bapak adakah kamu pernah menegur perbuatan anak kamu dan menasihatinya dengan ajaranKu? "


"Ya Allah, aku telah cuba sedaya upaya untuk mematuhi petunjuk yang telah Engkau berikan di dalam Al-Quran. Dan aku sedaya upaya mendidik anak-anakku sebagaimana selayaknya mengikut perintah Mu."


"Engkau berkatilah Ya Allah, peliharalah diri aku, isteri-isteriku dan anak-anak ku serta seluruh umat Islam sekalian dari perbuatan keji dan sia-sia."




















3 comments:

eMMe said...

moga anak kita nanti, anak yg soleh dan solehah....

anita_hanapiah said...

ye me..mtk jauhkan semua 2..

Rashid said...

salam

yup! moga kita terhindar dan terjauhi dari semua itu..