Wednesday, December 15, 2010

ikan cencaru sambal sumbat...

fuhhh...mmg sedap giler...aku kalo buat je ikan cencaru sumbat ni mst mkn nasi 2 3 kali la..bkn nk sgt mkn nasi nk meratah ikan je...en somi pun suka giler kalo msk ikan ni..kalo setakat 3 ekor mmg xcukup la...mst kena lebih...burukkan perangai...xkisahla janji sedap...ni kira resepi turun temurun mak mertua aku ni...supeb sedap la...


pada sapa2 yang x tau ikan cencaru tu macam mana bentuknya, ha ini dia...ni lah ikan cencaru @ nama glemernya ialah ikan jaket...jom kita sediakan bahan2nya.


Bahan-bahan:

2 ekor ikan Cencaru
1 biji bawang besar (dipotong)
Belacan (sebesar ibu jari)
Sedikit garam
12 tangkai cili kering (dicelur dalam air panas supaya lembut)
Sedikit asam jawa
Sedikit gula merah

Cara-cara:

1. Siang ikan cencaru dan basuh dengan air limau sehingga bersih. Ikan mestilah dibelah di bahagian belakang badannya supaya sambal tidak akan terkeluar semasa menggoreng nanti. Tujuan mencuci ikan dengan air limau ialah supaya ikan itu tidak hanyir.

2. kisar cili kering bersama gula merah, belacan, garam dan bawang besar.Kemudian, masukkan asam jawa dan pastikan asam jawa tersebut sebati dengan sambal. Panaskan api goreng cili kisar td smpai msk(kalo maleh xyah msk la,tp kalo msk lg ok la,kot2 perut xtahan nnt sakit perot)

3. Lumurkan ikan cencaru dengan garam dan sumbatkan sambal yang telah ditumuk ke dalam perut ikan cencaru. Sumbat sehingga perut ikan penuh.

4. Panaskan minyak. Goreng ikan cencaru sehingga masak. Selepas itu, sedia untuk dihidang!

jangan risau kalau sambal itu bertukar menjadi hitam ketika digoreng. Ini kerana adanya campuran asam jawa dalam sambal itu. Kalau tak percaya, sambal yang hitam itulah yang paling sedap.

dh xsabaq ni..

siap utk dimakan...

p/s:cili yg lebih kita guna utk sumbat td korg msk ngan myk smpai msk pas2 bleh la cicah ngan ikan...lg sodap...

4 comments:

eMMe said...

sedapnyeee...
me wat tak jadi, isi yg kite sumbat tu cam tak masak, half cook, belasah! hehehe...

anita_hanapiah said...

ye ke..me sbb 2 nita msk lu cili yg kisar 2 sblum sumbat..bila sumbat nntt kalo goreng xmsk pun dh ok sbb cili 2 kita dh msk

eMMe said...

ohhh..goreng dulu ekk....
peh ni cube cam Chef Nita la

hm..nnt ade Tag utk Anita, nntikan....esok nye entry...

anita_hanapiah said...

a'a nita msk lu cili 2 baru sumbat..cuba jgn xcuba..

ada tag ye..ok